Lesvormen

“Yoga is het tot rust brengen van de schommelingen van de geest.”
Y.S. I.2

Hieronder staan de verschillende soorten yoga die gegeven worden:

Hatha Yoga (level 2)

Dit is een inspannende yoga-vorm met een structurele opbouw. Hierin komen de verschillende soorten houdingen aan bod, van staande houdingen, zittende houdingen, draaiingen, omgekeerde houdingen, buikspieroefeningen en omgekeerde houdingen. Elke les bestaat uit een bepaalde opbouw met aan het einde een eindontspanning. Bij deze lessen kan gebruik gemaakt worden van hulpmiddelen, zoals dekens, riemen en blokken, om beter in de houding te komen. De nadruk ligt op een structurele uitlijning van het lichaam.

Hatha Yoga (level 1)

Dit is een vorm van herstel en behoud van sterke spieren, botten en gewrichten. Het richt zicht meer op mensen die langer in de houdingen willen blijven, herstellende zijn van een sportblessure of een meer rustige (maar niet minder intensieve) vorm van yoga willen. De nadruk ligt het op het langer aanhouden van de houdingen en het gebruik van hulpmiddelen voor een correct herstel van het lichaam. Hierdoor kan de levenstroom beter lopen en kan het zelfgenezend vermogen van het lichaam beter het werk doen.

Kinderyoga

Dit is yoga voor jongeren en in onderverdeeld in drie leeftijdsgroepen:

4 t/m 7 jaar: een leuke en speelse wijze om enkele yoga-houdingen aan te leren. De nadruk ligt vooral op spel en sport, beweging en theater. Beweging, vrijheid en speelsheid staat hierbij centraal. Niet zozeer het aanleren van de houdingen.

8 t/m 12 jaar: een speelse wijze om de yoga-houdingen aan te leren. Hierbij wordt al ingegaan op meerdere yoga-houdingen. Beweging en speelsheid staan voorop, daarnaast worden er een aantal yoga-houdingen aangeleerd. Het werkt opbouwend toe om later op meer ingewikkeldere houdingen in te gaan.

13 t/m 18 jaar: hierbij krijgt de yoga al een meer volwassen karakter. Meer gestructureerd en aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling. Er wordt een breed aanbod aan yoga-houdingen aangeboden op een fysiek uitdagend niveau. Het doel is om leerlingen beter in hun vel te laten zitten en een hulpmiddel aan te bieden voor de rest van hun leven. Ademhalingsoefeningen, zoals Pranayama zullen alleen in lichte mate geïntroduceerd worden.